De 5 Geheimen Van Viral Gaan: SWAGS

De 5 Geheimen Van Viral Gaan: SWAGS

Viral gaan. Het is de natte droom van iedere marketier. één korte video waarmee je miljoenen mensen bereikt, je boodschap de wereld inslingert en vervolgens het succes mee binnenharkt op een tropisch eiland terwijl je video maar door en door geshared wordt. Niet slecht toch?

Vraag het maar aan de makers van de videos voor de Million Dollar Shave Club, de legendarische Old Spice reclame, of de ‘Will it Blend?’ serie van Blendtec. Alle stonden ze garant voor miljoenen views en een overeenkomstig resultaat. Inderdaad niet slecht.

En toch zullen de meeste mensen zeggen dat dit ‘geluk’ is – dat datgene dat wordt opgepikt en verder gedeeld wordt pure willekeur is, niet te beïnvloeden door keuzes, laat staan een bewust ontwerp.

Zo blijft het maken van ‘viral’ content iets mythisch, ver voorbij de bewuste capaciteit van de mens. Maar net zoals het vuur ooit een mythisch fenomeen van de dondergod was totdat de mens het meesterde, zo blijkt dat content die vaak gedeeld wordt bepaalde overeenkomsten heeft die kunnen worden geanalyseerd om uiteindelijk te worden gedupliceerd. Het zijn de ingrediënten van ‘Viral’ content. Wij hebben ze voor je bestudeerd en verpakt in een makkelijk-te-onthouden acronym:

 

Enter SWAGS:

Ja, SWAGS. Om je boodschap te laten verspreiden moet je rekeningen houden met:

1) Status – de inhoud van je boodschap moet status-verhogend zijn als iemand er met iemand anders over praat, of het deelt online. Jij, ik en onze buurmannen en vrouwen worden liever gezien als slim dan dom, liever als insider dan outsider, liever awesome dan awkward. Wat we delen met anderen bepaalt hoe anderen ons zien. Het delen van dingen die cool zijn – zoals een blender die de nieuwe iPhone tot gruis kan verpulveren – geeft ons een hogere status. Zorg er dus voor dat jouw boodschap mensen helpt hun status te verhogen.

2) Waardevol – Je boodschap moet praktische waarde hebben, of iemand nou je product uiteindelijk aanschaft of niet. Los van een hogere status houden mensen er ook echt van om anderen te helpen. We zijn de ‘social species.’ Als je een boodschap kan creëren die laat zien hoe je tijd bespaard, je gezondheid verbetert of minder geld uit hoeft te geven, dan pasen mensen dat door.

3) Anders maar awesome – wat je zegt of deelt moet anders zijn dan alle crap die dagelijks wordt uitgebracht. Het moet zich onderscheiden van de grijze massa, zonder zijn awesomeness te verliezen. ‘Opmerkelijk’ komt goed in de buurt als beschrijving. Opmerkelijk is zoiets dat je pas herkent wanneer je het ziet, maar het is de sleutel tot succes.

4) Gevoelens – ‘sharing is caring.’ Het zou de slogan van het nieuwe seizoen van Hello Kitty kunnen zijn, maar het is een krachtige waarheid. Boodschappen die van nature ‘deelbaarder’ zijn dan anderen roepen meestal bepaalde emoties op. Mensen delen goede en slechte gevoelens. Baby katjes die elkaar high-fives geven? Wat schattig. Gefrustreerde Japanners die een groep dolfijnen aan stukken scheuren met harpoenen? Wat verschrikkelijk. Beide worden gedeeld. Sommige emoties worden meer gedeeld dan andere. Inspiratie of woede? Share. Verdriet? Cry alone in a corner (geen share).

5) Sex Stories – mensen delen geen informatie, ze vertellen verhalen. In wat voor verhaal kun je jouw boodschap verpakken en delen? Maar alleen verhaal vertellen is niet genoeg. Je boodschap moet integraal zijn aan het verhaal – de belangrijkste elementen van dat wat je wilt vertellen moeten zo diep verweven zijn in de verhaallijn dat het verhaal niet verteld kan worden zonder die elementen.

 

Makkelijker gezegd dan gedaan

Een boodschap creëren die aan een of meer van de SWAGS wetten voldoet is niet makkelijk. Status verhogen, gevoelens opwekken, praktische waarde hebben, anders maar awesome zijn en verwikkeld worden in een mooi verhaal – niet iets dat je even op de luie zondagmiddag klaarspeelt. Voor elke Old Spice commercial zijn er honderd die progen net zo grappig te zijn en fallikant op hun bek gaan. En toch zijn het hen die het klaarspelen om dit soort boodschappen te formuleren die bepalen wat er wordt gedeeld of niet.

Wij wensen je succes.

 

Leave a Reply