De Kracht (en Hype) van Storytelling

De Kracht (en Hype) van Storytelling

Storytelling. Het is de nieuwe heilige graal in de marketingwereld. Iedereen die zich bezig houdt met sales of marketing moet opeens een goede verhalenverteller moet zijn. Boeken als Lead with a Story, Made to Stick en The Power of Story benadrukken dit nog maar eens met hun boodschap, waarin het belang van een verhaal om een idee, een startup of jezelf in het juiste daglicht te plaatsen centraal staat…

Maar waarom wordt storytelling in de laatste jaren opeens zo expliciet gebruikt als toverwoord in de wereld van het verkopen en communiceren? En hebben we het hier over een hype die net zo snel uitdooft als de meeste andere buzzwoorden (neem ‘synergy’) of is storytelling daadwerkelijk de sleutel tot succes voor al die hippe werkplekken waar medewerkers zich liever ‘storytellers’ noemen?

Meer dan Waan?

Sure, storytelling is hip geworden; workshops, seminars, en zelfs heuse festivals deinen vrolijk mee op de hype. Maar de kunst van het verhalen vertellen zelf is zo oud als de gesproken taal. Al sinds de dagen dat we nog in lendendoekjes om kampvuren zaten delen we verhalen om anderen te inspireren en wijze lessen door te geven aan volgende generaties. Niets is simpelweg zo aanstekelijk als een goed verhaal – hype of geen hype.

De manieren waarop we onze verhalen tegenwoordig delen is natuurlijk wel veranderd. Maar verder kan een goed verhaal ons nog altijd laten lachen, huilen, van gedachten veranderen en ons aanzetten om actie te ondernemen. En dat laatste is precies waar het bij bedrijven en startups om draait.

De Kracht van een Goed Verhaal

Onze keuzes worden namelijk vaak bepaald door onze emoties, en niet zozeer door logische redenering. Dit is niets nieuws natuurlijk – reclamejongens hebben altijd al geprobeerd om op onze emoties in te spelen met plaatjes van mooie vrouwen, gelukkige families en adembenemende landschappen in de hoop dat wij die emoties associeren met hun product. Maar hoe mooi deze associaties ook mogen zijn, de meeste zijn zo vluchtig als grote zeepbellen en werken niet tot nauwelijks. We zijn er simpelweg teveel aan blootgesteld om er nog door te kunnen worden betoverd.

In plaats daarvan verlangt de hedendaagse consument naar authenticiteit, het gevoel goed geïnformeerd te zijn, en wilt hij of zij zich onderdeel voelen van een gemeenschap. En laat dat nou net zijn waar storytelling zo perfect op kan inspelen.

Kijk naar Apple’s Iphone, die iedere telefoongebruiker zich onderdeel laat voelen van een exclusieve groep creatievelingen die allemaal in verbinding staan met elkaar. Of Campina’s ‘de magie van moeder natuur’ reclame, die op prachtige wijze illustreert waar de melk van Campina nou ook alweer vandaan komt (of die ook echt handmatig gemolken wordt onder het licht van de volle maan valt te betwijfelen). Beide verhalen worden slim gebruikt om kopers van Iphones en melk van een eigen, uniek verhaal te voorzien en op een krachtige manier in te spelen op de emoties van de kijker.

Daarin ligt dus de kracht van het storytelling. Goede verhalen blijven ons bij, in tegenstelling tot de associatie tussen een een wulpse glimlach en een blikje frisdrank. Door een goed verhaal te vertellen kun je ervoor zorgen dat het publiek zich onderdeel voelt van dat verhaal. En dan wordt het mogelijk om een publiek écht aan te zetten tot actie. Ze zijn immers onderdeel van het verhaal en gedreven om het tot een positief einde te brengen. En als verteller kun jij definiëren hoe dat positieve einde eruit ziet.

Hoe je zo’n verhaal dan precies vertelt, tja, dat is een verhaal voor een andere keer. Maar een ding is duidelijk; verhalen vertellen is een vaardigheid. En een vaardigheid waar we in dit tijdperk zo bekwaam mogelijk in moeten worden.

Leave a Reply