Waarom Je Absoluut en Definitief NIET Moet Investeren in een van Onze Videos

Waarom Je Absoluut en Definitief NIET Moet Investeren in een van Onze Videos

ViralPixels – dit bedrijf – werkt simpel: een organisatie betaalt ons, en onze ontwerpers en scriptschrijvers creëren een unieke animatie die het verhaal van het product of idee vertelt en ROI oplevert.

Ons doel hiermee? Animaties creëren die ideeën succesvol maken. Het zou dus logisch zijn als we aan iedereen zouden verkondigen dat onze creaties het antwoord is op alle problemen. Maar laten we eerlijk zijn. Onze videos zijn niet voor iedereen geschikt. Hier vertellen we waarom.

Onze animaties  zijn – met name voor startups die nog niet op volle toeren revenue binnen halen – niet goedkoop (en goedkope videos zijn meestal een verspilling van geld). Het is dus belangrijk dat je jezelf eerst afvraagt gaat of het überhaupt wel zin heeft om zo’n investering te maken.

Natuurlijk, we ontwerpen onze videos om conversies te verhogen en ROI te genereren, maar resultaat is nooit gegarandeerd. Als bepaalde aspecten van je organisatie niet goed in elkaar steken zal een explainer – hoe goed die ook mag zijn – weinig teweeg brengen. Als een van de volgende situaties voor jou geldt, dan is een explainer waarschijnlijk niet je beste optie op dit moment:

1) Slechte landing pages

Een nieuwe video zal weinig uithalen als het platform waarop die wordt ingezet slecht is. Wat is slecht? Een website die geen antwoord geeft op de vraag:

‘Wat is de volgende stap?’ is slecht.

Het moet altijd duidelijk zijn wat voor pad de bezoekers van jouw website moeten bewandelen om te doen wat er gedaan moet worden. Een video inzetten op een website die verwarrender is dan het magische doolhof van Alice in Wonderland heeft minder nut dan een vulkaan proberen te behoeden uit te barsten met een kurk.

2) Geen kans om zichzelf terug te verdienen

‘Bang for your buck.’ Dat is wat een van onze animaties moet zijn. Binnen zes maanden zou een van onze videos zichzelf terug moeten verdienen.

Is het doel niet om een ROI te genereren? Prima, maar besef dan wel dat de video vooral leuk en mooi is om te hebben, maar niet per se noodzakelijk voor de resultaten van je business.

Wat bepaalt ROI?

Traffic. Sites met veel traffic zien direct resultaat. Weinig traffic en het duurt iets langer. Prijs en marges zijn uiteraard ook belangrijk. Hoge traffic en hoge marges? Snel terugverdiend. Weinig traffer en lage marges? Langzaam terugverdiend.

Laten we eens rekenen:

Stel je verkoopt een software product met eenmalige kosten van €70. Er komen maandelijks 3000 mensen op je site waarvan 5% overgaat tot aankoop. 150 sales per maand x 70 = €10500.

Stel je voor dat we een video voor je creëren voor €4000 die ervoor zorgt dat het aantal conversies met 30% verhoogd wordt. Nu gaat 6.5% over tot aankoop (195 per maand). 195 sales per maand = €13650. Binnen ongeveer een maand heb je de video terugverdient.

Mocht je product slechts €10 kosten, dan zou het bijna tien maanden duren voordat je ROI ziet. Dit zou waarschijnlijk te lang zijn om het de moeite waard te maken.

Wij hanteren het liefst een periode van drie maanden waarin de video voor zichzelf moet kunnen betalen. Een veilige aanname daarbij is een boost in conversie van 20%. Meestal is het 25-60%.

3) Geen duidelijke doelgroep

Je kan niet de hele wereld aanspreken met een video. Als je niet weet wat je precies probeert te bereiken en voor wie, dan gaat een video je daar niet bij helpen.

Één doelgroep per video (in uitzonderlijke gevallen twee als het goed te combineren is). Iedereen proberen aan te spreken is namelijk hetzelfde als niemand aanspreken.

Daar heb je het. Denk je nog steeds dat een explainer video geschikt is voor jouw bedrijf of startup? Kom eens praten en kijk of het past.

Leave a Reply